När information kan vara svår att förstå : Vad som upplevs påverka egenvården hos individer med intellektuell funktionsnedsättning och diabetes: en litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: Diabetes Mellitus är mer vanligt förekommande hos individer med intellektuell funktionsnedsättning jämfört med övriga befolkningen. Intellektuell funktionsnedsättning är en kognitiv nedsättning som innebär svårigheter att ta in och bearbeta information samt tillämpa och bygga kunskap. Egenvård är ett begrepp som används för att beskriva de insatser som den enskilde individen vidtar för att lindra eller bota sjukdom och främja hälsa.  Syfte: Att beskriva vad som upplevs påverka egenvården hos individer med intellektuell funktionsnedsättning och diabetes. Metod: Litteraturöversikt, med induktiv ansats, baserad på kvalitativa artiklar via datainsamling gjord i CIINAHL och PsychINFO. Metoden snowballing har även använts för datainsamlingen. Resultatet sammanställdes genom en integrerad analys. Resultat: Svårigheter att ta till sig och använda sig av information upplevs inverka negativt på förmågan till egenvård vid diabetes hos individer med intellektuell funktionsnedsättning och diabetes. Kunskapen hos vårdteamet och stödet från omgivningen upplevs även påverka egenvården. Slutsats: Möjligheten bör finnas inom ramen för sjuksköterskeprogrammet att synliggöra omvårdnad vid intellektuell funktionsnedsättning. Inom vården bör man vidta åtgärder utifrån behovet av mer undervisning om diabetes som är särskilt anpassad för individer som är intellektuellt funktionsnedsatta. Det skulle även vara värdefullt att framtida forskning belyser dessa individers möjlighet till egenvård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)