“Skapandet skapar ju språk” -en studie om förskollärares funderingar och an- vändande av skapande aktiviteter integrerat med barns språkutveckling.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Vårt övergripande syfte med denna studie är att undersöka hur fem förskollärare, ifem förskolor, arbetar med barnens språkutveckling och om denna kan vävas sammanmed skapande verksamhet i ett integrerat arbetssätt som utgår från det vidgade språk-begreppet.Studiens frågeställningar är: • Använder sig förskollärare av skapande verksamhet, integrerat, i sitt arbete med språkutveckling, och hur kommer det till uttryck i samvaron med barnen? • Hur resonerar lärare i förskolan kring ett integrerat arbetssätt där språkutveckl- ing och skapande aktiviteter vävs samman?Studien är kvalitativ och de metodiska redskap vi använt oss av är observationer medefterföljande intervjufrågor till respondenter. Vi har valt att använda oss av båda dessakvalitativa redskap för att kunna se hur förskolläraren gör, samt för att ta del av hurförskolläraren resonerar och tänker kring det som undersökningen handlar om.Studiens resultat visar, genom de observerade aktiviteterna, att det vidgade språkbe-greppet tydligt kommer till uttryck på tre av de fem förskolorna i samvaron med bar-nen och mindre tydligt på två av förskolorna. De tre förskolorna integrerar barnensspråkutveckling i den skapande verksamheten och skapar på så sätt olika ingångar ibarns lärande. Genom de ställda intervjufrågorna har vi i respondenternas svar, kunnatutläsa en skillnad i deras syfte med den genomförda aktiviteten. En utförlig beskriv-ning ges i resultatdelen.Vår undersökning har betydelse för vår kommande yrkesroll, då vi kommer att kunnadra nytta av det som studiens resultat visar. Genom att bli medveten om det enskildabarnets möjligheter att lära i tidig ålder och barnets olika sätt att ta till sig kunskap,kan vi pedagoger erbjuda barnet fler verktyg och fler ingångar för att stimulera språk-utveckling på ett lustfyllt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)