Generationsutmaningar i digital marknadsföring – En kvantitativ studie av generationssegmentering i digital media

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Generationsutmaningar i digital marknadsföring – En kvantitativ studie av generationssegmentering i digital media Seminariedatum: 4 juni 2015 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 hp Författare: Agata Anna Gornik, Eric Ingelström, Julia Kulle Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Generationssegmentering, Baby Boomers, Generation Z, Digital marknadsföring, Tillit, Skepticism Syfte: Denna uppsats syftar till att utöka kunskapen kring segmentering och tillit till digital marknadsföring genom att undersöka skillnader i Generation Zs respektive Generation Baby Boomers tillit till fiktiva reklaminsatser från en privatperson respektive ett företag. Metod: En kvantitativ forskningsdesign har valts med en inriktning på en deduktiv ansats. Data samlades in genom strukturerade enkät där begrepp operationaliserats för att besvara olika hypoteser. Teori: Ett teoretiskt ramverk gällande tillit till marknadsföring och generationstillhörighet har konstruerats för att ge grund för att besvara studiens syfte. Data: Empirin som studien bygger sitt kunskapsbidrag på är insamlad på köpcentret Emporia i Malmö. Data består av individer från både Baby Boomers och Generation Z. Resultat: Resultatet visar att det inte finns generationsspecifika skillnader i tillit till digital marknadsföring. Det är därmed inte effektivt att generationssegmentera om målet är att uppnå tillit. Skillnader som finns är snarare åldersspecifika.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)