E-handel för mikroföretag på ett socialt nätverk : En kvalitativ studie om e-handelsfunktioner för mikroföretag inom second hand

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur mikroföretag inom second hand använder sociala nätverket Facebook för att interagera med kunder och öka sin kundkrets. Den undersöker även vilka funktioner som e-handeln skulle kunna erbjuda second hand-butiker. Varför studien är viktig är för att om second hand-butiker driver en e-handel kan de ge fler personer möjligheten att handla second hand, och på så sätt få fler människor att spara på jordens resurser genom att handla med hjärtat istället för nyproducerat. Studien genomfördes med hjälp av ett flertal intervjuer med second hand-butiker, en kundenkät och observationer på ett socialt nätverk och dess funktioner. Resultatet visade att det är bilder som används mest för att interagera med kunder på Facebook, det låter kunder se det aktuella sortimentet samt att nya kunder kan se vad butiken erbjuder innan sitt besök. E-handeln kan erbjuda second hand-butiker en större omsättning och kunder runt om i landet till och med utomlands. Resultatet sammanställdes sedan och det gjordes en tematisk analys. Studiens slutsats är att en e-handelsverksamhet för mikroföretag som säljer begagnade saker är möjlig om det är enkelt att starta och driva. Utifrån studiens resultat skulle en e-handelsverksamhet på ett socialt nätverk i framtiden för mikroföretag vara tidssparande. Vårt designförslag för mikroföretag med en begränsad ekonomi och tidsbrist är att de ska kunna driva marknadsföring, kommunikation och e-handel på ett och samma ställe.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)