Att synliggöra det kritiska : En studie om uppgifters utformning för att identifiera kritiska aspekter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Inom skolan har kommunikationens betydelse fått allt större roll och användande av uppgifter med öppna respektive slutna frågor är något som får stort fokus. Syftet med studien är att få en djupare förståelse för vilka möjligheter uppgifters utformning erbjuder för att identifiera kritiska aspekter. Innehållet som kommer att behandlas handlar om talområdet 0-20 inom addition och subtraktion i årskurs 1. Under studien har två olika grupper av elever observerats vid flera tillfällen där de fick kommunicera om uppgifter med slutna respektive öppna frågor. Genom att analysera kommunikationen som skedde mellan eleverna under observationerna framkommer vilka möjligheter som erbjöds utifrån dessa uppgifters utformning för att uppvisa kritiska aspekter. Resultatet visar på hur både uppgifter med öppna och slutna frågor har för- och nackdelar men att grupper som arbetar med uppgifter med öppna frågor oftare lyckas hjälpa varandra att urskilja nödvändiga aspekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)