Ett val, tusen möjligheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att ta reda på vilka förberedelser gymnasieelever har att fatta beslut om vidare studier eller yrkeskarriär samt vilka uppfattningar de har om möjliga vägval och karriärvägar efter avslutad gymnasieutbildning. Tidigare forskning visar att det finns sparsamt med undersökningar kring hur gymnasieelever resonerar och vilka överväganden de individuellt gör vid olika valsituationer. Följande frågeställningar har formulerats: Vilka förberedelser upplever gymnasieelever att de har för att fatta beslut om framtid, vägval och karriärvägar? Hur påverkar gymnasieelevernas uppfattningar om framtid den enskildes syn på vad som är möjligt? Undersökningen bygger på en kvalitativ metod där sex ostrukturerade intervjuer genomförts med gymnasieelever i årskurs 3 som står inför en brytpunkt att fatta beslut om framtid, vägval och karriärvägar. Vid analysen av det insamlade materialet har vi utgått från Hodkinson och Sparkes teori Careership som beskriver hur individer handlar utifrån habitus, handlingshorisont och brytpunkter samt Gottfredsons teori Circumscription and compromise som förklarar hur individer fattar beslut genom begränsningar, kompromisser och självbild. Resultatet visar att eleverna saknar fullständig information och beredskap för att fatta beslut om framtid, vägval och karriärvägar. Eleverna förstås även handla och begränsar sig enligt ovanstående teorier även om de själva inte visar medvetenhet eller tycks ha reflekterat över vilka olika överväganden de individuellt gör vid övergången från utbildning till arbetsliv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)