Individanpassad marknadsföring : En kvalitativ studie om individanpassad marknadsföring ur ett integritetsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Individanpassad marknadsföring blir ett allt mer kraftfullt verktyg för företag. Den fortsatta framväxten av digitala medier leder till en ökad insamling av konsumenters persondata som används för att skräddarsy individuella erbjudanden. Företagens användande av individanpassad marknadsföring ger dock upphov till problematik gällande konsumentens integritet. Marknadsförare måste beakta flertalet faktorer för att undvika en integritetskränkande respons hos konsumenterna och istället frambringa marknadsföring som upplevs gynnande. Genom fokusgruppsintervjuer ämnar denna studie att undersöka diverse faktorer som påverkar hur konsumenter upplever individanpassad marknadsföring. Med teoretisk grund rotad i privacy paradox och privacy calculus, undersöker denna studie faktorerna som påverkar konsumenters inställning ur ett integritetsperspektiv. Resultaten belyser hur en majoritet av intervjudeltagarna anser att individanpassad marknadsföring medför vissa gynnande aspekter, dock i ganska låg utsträckning, samt hur allt för personlig och direkt marknadsföring upplevs integritetskränkande i större grad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)