Betydelsefulla strategier för personer som drabbats av stroke : en kvalitativ studie av självbiografier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syfte: Syftet var att genom en kvalitativ analys av självbiografier beskriva strategier som varit betydelsefulla för personer som drabbats av stroke och som de använt för att få vardagen att fungera. Metod: För att besvara syftet valdes en litteraturbaserad studie av självbiografier. Fem självbiografier valdes ut efter sökning på Libris, en nationell söktjänst för svenska bibliotek. Ansatsen var induktiv och analys av data gjordes med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Analysen resulterade i fyra kategorier med tolv underkategorier som beskrev betydelsefulla strategier för personer som drabbats av stroke. Kategorin “Att ta stöd av sociala relationer” beskrev strategier som handlade om att ta stöd av andra samt strategier för att fortsätta vara socialt delaktig. Kategorin “Att påverka sin egen återhämtning" beskrev strategier för att påverka sitt mående och sin hälsa i positiv riktning. “Att ta kontroll över vardagen” beskrev flera olika typer av strategier som syftade till att få vardagen att fungera, vara aktiv och leva ett så gott liv som möjligt i sin förändrade situation. Kategorin “Att mentalt fokusera på de som är möjligt att påverka” beskrev strategier för att tänka eller göra på nya sätt, när tidigare sätt att hantera livet på inte längre fungerade. Slutsats: Studien ger kunskap om strategier som personer funnit användbara efter att de drabbats av stroke. Resultatet kan inspirera arbetsterapeuter att se vikten av personens egna strategier och dra nytta av dessa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)