En förskola för alla? : En intervjustudie om inkludering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Inkludering är ett begrepp som diskuterats mycket inom skolans värld. Problematiken är att det ofta identifierats olika och frågor om hur det ska implementeras i utbildningen på bästa sätt diskuteras.  I denna studie undersöks inkludering både som begrepp och hur pedagoger i Malmö stad förhåller sig till begreppet i praktiken. Syftet är att genom intervjuer med pedagogerna få en bild av hur de ser på begreppet och vilket förhållningssätt de har till inkludering i praktiken. Vi kommer att titta närmare på inkludering utifrån det kritiska perspektivet och dilemmaperspektivet. I det kritiska perspektivet ses inkludering i form av att alla barn ska ta del av samma utbildning tillsammans utan segregerade lösningar. I dilemmaperspektivet ses detta tankesätt mer problematiskt då det talas om barnens behov bör tillgodoses.  Studien utgår från kvalitativ metod där intervjuer har gjorts med barnskötare, förskollärare, förste förskollärare och utvecklingspedagog. I studien framkommer det att pedagogerna har en samstämmig syn på begreppet inkludering, alla menar att barnen ska få ta del av utbildningen utifrån sina förutsättningar och på sina villkor. När det kommer till att tillämpa det i praktiken skiljer det åt även om det finns många delar som de har gemensamt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)