Dialog mellan lärare och elever. En studie om dialogskapande för att synliggöra hur värdegrunden och värdegrundsarbete förstås av elever och lärare på en gymnasieskola.

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Det övergripande syftet är att synliggöra gymnasieelevers och gymnasielärares förståelse för värdegrund och värdegrundsarbete genom dialog. Teori: Studien vilar på aktionsforskningens teoretiska utgångspunkter som metodologisk ansats. Empirin tolkas utifrån hermeneutiskt perspektiv. Metod: Studien är utförd med inspiration av kritisk aktionsforskning. Narrativ metod har använts för att samla och analysera berättelser i studien. För analys av resultatet användes Ricoeurs (1991) kritiska hermeneutik som verktyg. Berättelser har framkommit i dialog och syftar till att synliggöra förståelse. Resultat: Studiens resultat visar en bred förståelse från lärare och elever att värdegrunden i grunden är relationell. Möten och kommunikationen mellan lärare och elev är central i elever och lärares förståelse. Värdegrundsarbete förstås och gynnas av ett förhållningssätt som utgår från att frågor ställs. Frågor som ställs kan leda till engagemang och väcka nya frågor och leda till utveckling. Värdegrunden förstås av elever som att lärare skaffar kunskap om eleven som person, lär känna inifrån och ut, vilket gynnar lärandet av ämneskunskaper utifrån och in. Lärarnas förståelse för det demokratiska uppdraget är personlig, professionell och politisk. Värdegrundsuppdraget förstås som komplext och kräver samarbete. Värdegrunden förstås som gällande alla på en skola, är inte programspecifik och innefattar elevers delaktighet och medbestämmande. Värdegrunden förstås som en ram inom vilken inget bör tas förgivet. Resultatet visar att aktionsforskning och dialogskapande kan möjliggöra synliggörande av förståelse, frågor, förgivettaganden, likheter och olikheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)