Processer för know-how transfer

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Processer för Know-how transfer Seminarium: 2007-01-16 Nivå: Magisteruppsats i företagsekonomi 10p Författare: Emma Salde och Kristina Korelic Handledare: Carl R Hellberg och Anette Svingstedt Nyckelord: Know-how transfer, tacit kunskap, process, inlärning och kommunikation Problem: – Varför satsar man på know-how transfer? Finns det någon speciell anledning eller faktor som påverkar företag till att genomföra detta? – Hur går man tillväga för att samla den know-how som finns inom ett företag och skapa en produkt - tjänst av den som man säljer till kunder? – Vad finns det för svårigheter och kritiska faktorer som påverkar denna process? Syfte: Syftet är att beskriva och analysera processen för know-how transfer. Metod: Vårt tillvägagångssätt har varit en fördjupning av de teoretiska studierna med komplement av intervjuer med två olika företag som är verksamma inom know-how transfer. Innan intervjuerna genomfördes så gick vi igenom sekundärdata. Vår empiriska undersökning är av kvalitativ karaktär, med frågeschema som utgångspunkt. Slutsatser: Know-how transfer är en process som inte finns beskriven på något standardiserat sätt. Den påverkas av faktorer såsom ekonomiska, sociala och kulturella, varför den bäst beskrivs med en tvärvetenskaplig ansats. Den moderna utvecklingen vad gäller kommunikationsteknologi spelar inte så stor roll för know-how transfer hos de undersökta företagen som vi hade förmodat. Know-how kan inte ses som en värdefull resurs i ett företag om den inte exploateras på rätt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)