Att förmedla ett hantverk : – ett examensarbete om görande, kunskapsfilosofi och (visionärt) mångfaldsarbete inom trähantverk

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Carl Malmsten - furniture studies

Författare: Theo Rosengren; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Mitt arbete handlar om hur hantverk, trähantverk i synnerhet, behöver en injektion av nya perspektiv för att inte stagnera i framtiden. Projektet handlar om att skapa en lärandesituation/kunskapsmiljö och möte med nästkommande generation hantverkare. Främst så vill jag plantera frön om att arbete med händerna är något fantastiskt och viktigt. I vårt uppkopplade och skärmintensiva text- och bildsamhälle frånkopplas den yngre generation allt mer från kroppsligt arbete – vilket vi ser i bland annat mindre slöjd, bild och idrott i grundskolan. Arbetet är uppdelat i två delar. En textdel och en praktisk del. Textdelen syftar till att lyfta idéer kring kunskapsfilosofi och hantverkspedagogik samt diskutera skillnaden mellan teoretisk och praktisk kunskap. Den praktiska delen handlar om att på ett begripligt sätt närma sig en framtida generation av hantverkare. Metoden för att nå min målgrupp, 14-16 åringar, är att arrangera workshops där deltagaren får möjlighet att tillverka en pall efter eget huvud. Detta är inget slöjdpedagogiskt arbete utan jag har valt att skapa en lärandesituation som om jag skulle undervisa en ung hantverkare i verkstaden. Resultatet av arbetet redovisas i en reflektionsdel och består i tankar om hur jag har arbetat med projektet samt hur det ska utvecklas och tas vidare med fortsatt arbete med hantverksworkshops för ungdomar. Den lärandesituation/workshop jag höll för ungdomarna resulterade i en, för arbetet, stor insikt: Det går att påverka attityder till hantverk genom rätt sorts stimulans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)