Farligt förtöjningsarbete : Analys av förtöjningsolyckor

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: Förtöjningsarbete är ett rutinarbete ombord på de flesta fartyg vid ankomster och avgångar men det är även sett som ett riskfyllt arbete med olyckor till följd. Syftet med det här examensarbetet är att undersöka varför det fortätter ske allvarliga olyckor i samband med förtöjning trots att det är ett rutinjobb. Genom att göra dokumentanalys av olycksfallsrapporter med hjälp av analysmodellen HFACS-MA har 24 olycksfallsrapporter analyserats. Modellen är framtagen som en ram för mänskliga och organisatoriska orsaker och faktorer. Faktorerna från rapporterna placerades i fem olika nivåer. Resultatet av analysen visar att den största bidragande faktorn är förutsättningarna, i arbetet även kallat ”Preconditions”, för besättningarna. Bland annat förtöjningstrossar som varit i dåligt skick och därför brustit, vilket i vissa fall lett till dödsfall eller allvarliga skador. Resultatet visar också att faktorer som misstag och bristande uppmärksamhet har lett till allvarliga olyckor. För att se vad som reglerar förtöjningsarbetet undersöktes gällande regelverk och rekommendationer. Det konstaterades att som det är idag finns inte tillräckligt utförliga bestämmelser om hur ett säkert förtöjningsarbete ska gå till.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)