Attraktiv stadskärna - en balansakt? : En uppsats om arbetet kring att skapa en attraktiv stadskärna och cityhandeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO); Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att utforma ett balanserat styrkort för att genom detta visa hur en managementgrupp kan arbeta med viktiga målsättningar för att utveckla en attraktiv stadskärna och cityhandel. Metod: I denna uppsats har vi använt oss av den kvalitativa metoden med en abduktiv ansats, där vi fördjupat oss i teori samtidigt som vi genomfört intervjuer med personer som arbetar inom ämnet. Vi har utifrån denna teori och resultat analyserat vilka delar som är viktiga för att skapa en attraktiv stadskärna och attraktiv cityhandel. Resultat & slutsats: Det resultat som vi genom detta arbete kommit fram till är att de allra viktigaste målsättningarna att utveckla för att skapa en attraktiv stadskärna och cityhandel är - Motiverade och aktiva aktörer inom stadskärna, ökat samarbete inom stadskärnan, öka antalet besökare, öka andelen besökare som blir kunder samt öka andelen nöjda kunder. Om dessa målsättningar uppfylls menar vi att attraktionskraft skapas i stadskärnan och cityhandeln. Uppsatsens bidrag: Det teoretiska bidraget med denna uppsats är att det finns ett antal målsättningar som är viktigast för att skapa en attraktiv stadskärna och cityhandel. Det praktiska bidraget är ett balanserat styrkort samt målkort som centrumledare

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)