Lärares dilemma, Tankar och känslor vid oro för att ett barn far illa

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Zandra Salomonsson; Anette Minaldo; [2008-05-28]

Nyckelord: Oro; ambivalens och relation;

Sammanfattning: Vi har undersökt lärares känslor och tankar som väcks i samband med att de känner en oro för om ett barn far illa och de ska ta ställning för att anmäla eller inte anmäla till socialtjänst. Undersökningen har syftat till att få reda på vad som är svårast i ställningstagandet kring att anmäla eller inte och om det saknas något som skulle kunna underlätta processen. Vi har gjort kvalitativa intervjuer med 15 lärare på totalt fem olika skolor i Västsverige. Vi har själva tagit kontakt med olika skolor för att kunna genomföra våra intervjuer. Våra huvudsakliga resultat visar att det förekommer mycket tankar och känslor runt oron för ett barn som far illa och att de allra flesta av våra respondenter nämnde något om vad som skulle kunna underlätta ett ställningstagande till att anmäla/inte anmäla. Under analysen har vi försökt att urskilja var i processen de största svårigheterna finns och varför just den delen upplevs som svårast. Våra slutsatser efter vår undersökning är att man med ganska enkla medel skulle kunna underlätta lärarnas situation i denna process.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)