Sambandet mellan matematiklärares syn på formativ bedömning och deras undervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Det här är en studie om sambandet mellan matematiklärares syn på begreppet formativ bedömning och deras undervisning i gymnasieskolan. Det har genomförts intervjuer med fem matematiklärare på gymnasiet och observationer av deras matematiklektioner. Empirisk data presenteras tillsammans med teori och tidigare forskning kring formativ bedömning. Insamlad data pekar på att medverkande matematiklärare har en positiv syn på formativ bedömning även om det beskrivs som tidskrävande. Det verkar samtidigt vara mycket som ryms inom begreppet vilket förtydligas genom medverkande matematiklärares stundtals skilda sätt att applicera det i sin undervisning. En av lärarna menar att formativ bedömning ska stärka elevernas självkänsla genom uppmuntran i form av positiva kommentarer som exempelvis ”jättebra”. Samtidigt finns det medverkande lärare som istället vill framhålla formativ bedömning som detaljerad information till eleven om deras kunskapsläge och utvecklingsmöjligheter.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)