Den etiska banken : En kvalitativ studie om hur bankverksamheter hanterar etiska utmaningar som kan uppstå när AI används för ett bekämpa finansiell brottslighet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: Allt fler banker tillämpar artificiell intelligens (AI) i syfte att bekämpa finansiell brottslighet. Med den ökade användningen av AI uppkommer etiska utmaningar som banker behöver hantera för att säkerställa en god etik vid nyttjande av AI vid finansiell brottsbekämpning. Syftet med studien var att undersöka vilka ställningstaganden som ligger till grund för hur banker som använder AI hanterar etiska utmaningar inom finansiell brottslighet. Studien bygger på en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer för insamling av empiri samt en litteraturstudie för att besvara frågeställningen. En tematisk analys har gjorts för hur banker hanterar etiska utmaningar vid nyttjandet av AI för att bekämpa finansiell brottslighet, vilket ledde till följande slutsatser: banker hanterar etik både på individuell och organisatorisk nivå genom att undvika partiskhet, följa lagkrav, vara transparenta gentemot kunder att de övervakas samt följa upp beslut fattade av AI. Studiens resultat diskuteras utifrån etiska förhållningssätt såsom utilitarism, pliktetik och dygdetik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)