"Här finns ingen plats för dig" : En kvalitativ studie om förskolans möjligheter att arbeta med etnisk mångfald utifrån styrdokument och barnlitteratur

Detta är en M1-uppsats från

Sammanfattning: Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans läroplan från år 1998 och 2018 samt Kulturrådets sammanställning och urval av barnlitteratur från år 2018/19 ämnad för förskolan. Studiens syfte har varit att analysera vilka möjligheter förskolan har att arbeta med etnisk mångfald utifrån Kulturrådets urval och sammanställning av barnlitteratur och läroplanen. För att besvara studiens syfte har vi använt oss av Faircloughs kritiska diskursanalys som teori och metod, på så vis har det framkommit hur etniskt mångfald synliggörs i barnlitteratur och styrdokument samt hur läroplanen och barnlitteratur möjliggör arbetet kring etnisk mångfald i förskolan. Genom att analysera barnlitteraturen och läroplanen utifrån den kritiska diskursanalysen ville vi lyfta fram språkbrukets dolda ideologi och dess konsekvenser för barn och samhälle. För att synliggöra detta har läroplanenernas texter och barnlitteraturens texter och bilder granskats. Analyserna har genomförts utifrån egna tolkningar baserade på iakttagelser av text och bild utifrån materialet. Studien består av två delstudier som är utförda individuellt men har bearbetats och sammanställts gemensamt. Utifrån ett etniskt mångfaldsperspektiv har den ena delstudien som tar sin utgångspunkt i barnlitteratur visat på en genomgående vithetsnorm där icke-vita blir underordnade västerländska ideal vilket innefattar att de exkluderas, får biroller, exotifieras samt framställs med stereotypa attribut. Den andra delstudien som tagit sin utgångspunkt i läroplanen, har utifrån ett etniskt mångfaldsperspektiv visat på att det inte skett någon större utveckling från läroplanen 1998 fram till läroplanen 2018, bortsett från att de nationella minoriteterna har blivit representerade i större utsträckning än i tidigare läroplan. Barn som inte tillhör de nationella minoriteterna eller är etniskt svenska tillskrivs endast plats i läroplanen i samband med den svenska kulturen och det svenska språket. Däremot har det framkommit att läroplanen skriver ut kultur som något viktigt att bevara och främja. Kulturrådets sammanställning och urval har varit av intresse att undersöka då ambitionen varit att förmedla barnlitteratur som tar sin utgångspunkt i barns olika förutsättningar samt att litteratur från listan varit tillgänglig för förskolor i hela Sverige att beställa. Läroplanen ur ett etniskt mångfaldsperspektiv har varit av intresse att undersöka då den ligger till grund för hela förskolans verksamhet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)