Media för mode : framgångsfaktorer för onlinemagasin

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Författare: Sara Ljungdahl; Netta Lönnqvist; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sociala medier och communities har blivit en del av de flesta konsumenters vardag. Företag använder internet som medium för att bygga upp lojalitet och nätverka med sina kunder och i förlängningen nå framgång. Syftet med denna studie är att undersöka hur ett onlinemagasin kan bygga nätverk och skapa relationer till sin målgrupp för att bli framgångsrikt. Framgång på internet handlar om att få fler besökare till hemsidan och därför vill vi förstå vad det är som gör kunder lojala när det kommer till användandet av internethemsidor inom mode.Det saknas forskning kring hur nätverkande inom mode kan skapa kundlojalitet på internet, och det tomrummet ämnar vi fylla. Genom att använda oss av en forskningsmodell för ”kundlojalitet genom nätverkande”, har vi kunnat ta fram diskussionsfrågor som vi låtit tre fokusgrupper diskutera. Vi har använt onlinemagasinet Mods Magazine som fallföretag och intervjuat magasinets styrande personer samt magasinets målgrupp.Vår forskning pekar på att det finns mycket potential för att integrera och nätverka med användarna för att skapa fördelar för såväl företag som dess målgrupp. Ny och innovativ teknologi bör introduceras med försiktighet, eftersom många användare uppskattar enkla lösningar då de tar del i uppdaterade informationsflöden om nyheter och inspiration. Framgångsfaktorer som påverkar attityden att använda ett onlinemagasin är enligt vår undersökning kundanpassning, kontext, underhållning, upplevd nytta och integration. Nätverkande bör ske via redan befintliga nätverk inom sociala medier som redan används av större delen av målgruppen. Vill företaget bygga nätverk på sin egen hemsida bör den signalera trygghet och vara ständigt uppdaterad, vilket understryker vikten av att bygga upp tillit och upplevd nytta för att användaren ska bli lojal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)