Om informationslogistik är svaret. Vad är frågan?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Författare: Kristina Alfengård; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte är att identifiera informationslogistiska problem och behov med utgångspunkt i förändringsprojekt inom strategi, organisation och IT för att därigenom visa vad informationslogistik kan lösa för problem och behov. Informationslogistik är ett tvärvetenskapligt ämne och rör sig inom disciplinerna informatik, ekonomi/management och logistik. Utifrån ämnets tresidighet valdes utgångspunkterna strategi, organisation och IT. Forskningen inom informationslogistik redogör för hur IT kan användas för en behovsorienterad informationsförsörjning. I korthet redogör forskningen för hur information kan lagras i datalager och hur informationen är möjlig att bearbetas med olika intelligenta verktyg. Logistik är de bakomliggande förhållningssättet på hur olika IT lösningar kan förse rätt information till rätt person. Forskningen visar på lite olika synsätt på informationslogistik och vad ordet syftar till. Frågan är om det finns relevans och nytta för verksamheter att hantera informationslogistik. Studien baseras på metoden Grundad Teori (GT). Syftet med metoden är att låta praktikens erfarenheter styra studiens inriktning och sedan spegla det mot aktuell teori. Studiens syfte synliggör också valet av förhållningssätt. Med anledning av studiens syfte tar studien ett hermeneutiskt perspektiv. Det empiriska underlaget har samlats in genom telefonintervju med sakkunniga konsulter inom tjänsteområdena strategi, organisation och IT.  Genom analysen har det identifierats att det inom ett förändringsprojekt existerar tre olika typer av informationsflöden. Strukturerade informationsflöden. Omstrukturerande informationsflöden. Ostrukturerade informationsflöden. Utöver ovan informationsflöden har det också identifierats situationer där informationen är dynamisk respektive stabil. Analysen gör således skillnad på flödet av information och informationen i sig. Följande punkter visar på de problem som är att betrakta som informationslogistiska. Utveckla affärsplaner. Informationen är separerad från användarens behov. Man lyckas inte nå ut med informationen som finns på papper. Ledningen vill ha information på tvären och medarbetarna på längden. Konsulter tar över informationshanteringen. Organisering av processer och människor. Informationen hålls separerad och påverkar processutförandet.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)