Att avsluta klientrelationer inom det sociala arbetet : En kvalitativ studie om socialsekreterares erfarenheter, upplevelser och tankar om att avsluta klientrelationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Efter termin 6 och den verksamhetsförlagda utbildningen på socionomprogrammet väcktes reflektioner. Reflektioner som berörde relationen mellan socialarbetare och klient, men främst avslutandet av den. Genom egna erfarenheter av att avsluta professionella relationer uppstod insikter av att kunskapen om den avslutande processen varit obefintlig under utbildningen. Detta väckte ett intresse och en motivation till att undersöka och fördjupa oss i området.  Syftet med studien var att undersöka socialsekreterares erfarenheter, upplevelser och tankar om att avsluta klientrelationer i Umeå kommun. Syftet och dess tillhörande frågeställningar undersöktes genom semistrukturerade, kvalitativa intervjuer där tre socialsekreterare deltog. Intervjuerna kodades och analyserades därefter utifrån grundad teori där kategorier, likheter och skillnader kunde påvisas.  Resultatet påvisade att goda socialarbetar-klientrelationer bygger på karaktärsdrag som berör bland annat förtroende, trygghet och lyhördhet. Även att en god professionell relation är av stor vikt när det gäller uppdraget och den förändringsprocessen som ska skapas. Maktobalansen framfördes som viktig för socialarbetare att vara medveten om. Detta för att aktivt kunna hantera, bemöta och forma bästa möjliga professionella relation. Gällande avslutandet av socialarbetar-klientrelationer framkom en gemensam uppfattning om att resultatet och dess tillhörande känslor är varierande. För att uppnå ett fördelaktigt avslutande beskrevs att den positiva förändringsprocessen bör uppmärksammas. Även att motiveringen till avslutet bör vara tydligt. Varför alla avslut inte blir som förväntat beskrevs bero på nivå av mottaglighet, stor personalomsättning, orimliga förväntningar eller behov av annan typ av hjälp. För att optimalt kunna avsluta menade respondenterna att andra instanser behöver fungera, främst omtalat barn- och ungdomspsykiatrin. När rätt hjälp och stöd inte kan tillsättas påverkas både de berörda socialsekreterarna och klienterna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)