Att synliggöra elever med trauma : En översiktsstudie om forskningsläget för arbetet med elever med trauma i grundskoleåldern

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur forskningsläget kring arbetet med elever med trauma i grundskoleåldern ser ut. Ett trauma kan vara en händelse eller livssituation som är överväldigande och okontrollerbar, där någon utsätts för en enorm psykisk påfrestning. Både tidigare erfarenheter, personliga förutsättningar och egenskaper samt olika delar av själva händelsen spelar roll i vad ett trauma innebär. Grunden i ett trauma kan vara känslor av intensiv skräck och maktlöshet. Händelsen kan upplevas som kränkande och meningslös (Hedrenius & Johansson, 2013). En översiktsstudie har valts som metod för att svara på frågorna om vilka erfarenheter lärare och andra professioner i skolan har av arbetet med elever med trauma, vilken kunskap de behöver för att ge elever med trauma i grundskoleåldern goda förutsättningar för lärande, samt vilken roll som specialpedagogen skulle kunna utforma utifrån Högskoleförordningen (SFS 2017:1111) och studiens resultat. Översiktsstudiens resultat visar att kunskap om, och förståelse för traumamedvetenhet skapar goda förutsättningar för elever med trauma och deras lärande. Traumamedvetenhet handlar bland annat om att skapa- och värna om goda relationer, skapa trygghet, stötta elevens självreglering genom samreglering, lyhördhet, kunskap om trauma och dess konsekvenser, och om vikten av att uppmärksamma trauma över tid (Bath & Seita, 2019). Resultatet visar att lärare och andra professioner inom skolan har viss erfarenhet och kunskap om arbetet med elever med trauma i grundskoleåldern, samtidigt som det behövs mer kunskap om trauma och dess konsekvenser för lärande. Skolans ledning har en bidragande roll i arbetet med elever med trauma och i genomförandet av en långsiktig förändring för en traumamedveten skola. Slutsatsen är att det behövs mer kunskap och forskning om arbete med elever med trauma kopplat till skolkontext på samhälls-, organisations-, grupp-, och individnivå. Den här översiktsstudien är inte begränsad till någon särskild typ av trauma vilket ger ett mer övergripande perspektiv på området. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)