Förskolebarns inomhuslek ur ett genusperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Maria Malmberg; [2014]

Nyckelord: flickor; förskola; genus; innemiljö; lek; lekmaterial; pojkar;

Sammanfattning: Detta examensarbete handlar om förskolebarns (3-5 år) lek inomhus ur ett genusperspektiv. Syftet med denna studie är att undersöka hur flickor och pojkar använder och leker i innemiljön på förskolan, samt vilket lekmaterial de väljer i sina lekar. Dessutom vill jag undersöka om det är några skillnader och likheter mellan flickors och pojkars lekar och val av lekmaterial. Därför har jag valt följande frågeställningar: Hur använder flickor och pojkar innemiljön på förskolan i sina lekar? Vilka typer av lekmaterial använder flickor respektive pojkar i sina lekar? I arbetet har jag använt mig av forskning om lekmiljö, lek, lekmaterial, flickors och pojkars lek och gemensam lek. Den metod jag valde var observationer vid sex olika tillfällen, när barnen lekte inomhus på förskolan. Undersökningsgruppen bestod av alla barnen på avdelningen, det vill säga 17 barn.Undersökningen visade att både pojkar och flickor oftast satt ner på golvet eller vid borden i sina lekar, vilket innebar att de mestadels rörde sig över små ytor och endast använde en liten del av rummet. Pojkarna och flickorna lekte för det mesta på olika sätt. Flickorna lekte mer relationslekar och pojkarna lekte mer konstruktionslekar och använde mer skapande material än vad flickorna gjorde. När pojkarna och flickorna lekte tillsammans var det oftast med könsneutrala leksaker, till exempel bondgårdsdjur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)