Känner mig vilse i pannkakan! : En fenomenografisk studie med fokus på implementeringsprocessen av det nya kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Från och med hösten 2022 byttes den svenska läroplanens kunskapsområde sex- och samlevnad ut mot sexualitet, samtycke och relationer. Syftet har varit att förstärka skolans värdegrundsarbete med jämställdhet, trygghet och studiero som centrala teman. Inom gymnasieskolan ska arbetet bidra till elevernas hälsa och välbefinnande genom att uttrycka betydelsen av samtycke. Dessutom ska skolan verka för att ge eleverna kunskaper om de maktstrukturer som är knutna till könstillhörighet och hedersrelaterat våld. Målet är att eleverna förhåller sig kritisk till mediers framställning av sexualitet och relationer, inte minst inom pornografi. Implementeringen av det nya kunskapsområdet har gått relativt snabbt och frågan är om lärare har fått tillräckligt med tid att sätta sig in i dessa nya teman.                                                                                                     Den här studien vill därför undersöka hur några lärare uppfattar det nya kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer. Hur har implementeringen lyckats nå fram till lärarna, har de viljan och kunskapen för att väva in dessa nya skrivningar i sin befintliga undervisning? Studien är intervjubaserad och undersöker fem religionslärares syn på det nya kunskapsområdet. Studiens resultat visar att det finns likartade uppfattningar hos religionslärarna, och kommer därmed till liknande slutsatser och menar att det nya kunskapsområdet inte fått tillräckligt utrymme och information för att lyckad implementering. Dessutom finns tydliga indikationer på att rektorerna inte gett tid, fortbildning och pedagogiskt material för att underlätta implementeringen av det nya kunskapsområdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)