Genuspedagogik : En kvantitativ studie om ett normkreativt arbete i förskolans utbildning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studien syftade till att bidra med kunskap om hur förskolepersonal arbetar med genuspedagogik och normkreativt i förskolan. Detta har studerats ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv. Studien utgick ifrån en kvantitativforskningsansats i form av enkätundersökning. Resultatet visar att förskolepersonal lägger stor vikt vid att utforma förskolans miljö utifrån barnens intressen. Vidare visar studien att förskolepersonal arbetar med olika typer av kartläggning av utbildningen. Diskrimineringsrisker, möblering i innemiljö och hur barnens talutrymme fördelas är de områden förskolepersonal är benägna att kartlägga mest frekvent. Resultatet visar att många av förskolepersonalen lite eller ingen erfarenhet av olika familjekonstellationer i förskolan, däremot visar undersökningen att förskolepersonal belyser olika familjekonstellationer genom barnlitteratur och spontana eller planerade samtal i barngrupp. Resultaten visar att det finns skillnader i bemötande av barn beroende på deras kön. Förskolepersonal beskriver hur det framkommer yttranden som berör biologiska skillnaderberoende på kön i förskolan idag. Avslutningsvis visar resultaten att pojkar och flickor får tillsägelser på grund av olika anledningar i förskolans utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)