Så skapas ett gångvänligare Kungens kurva

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Transportplanering, ekonomi och teknik

Författare: Emma Lidell; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Med utgångspunkt i Micheal Southworths definition av walkability eller gångvänlighet (Trafikverkets översättning) har en avgränsad del av Kungens kurvas handelsområde studerats. Genom analyser av gångtrafikanters förutsättningar på platsen har området utvärderats. Analyserna visar att det finns förutsättningar för att gå inom det avgränsade området i Kungens kurva, men att det finns stora möjligheter till förbättringar. Det saknas en del kopplingar i gångnätet, genheten är otillräcklig på flera ställen orienterbarheten är låg och det saknas god tillgång till omgivande faktorer som skapar attraktivitet och trivsel. Samtidigt är nätets funktionella kvalitet generellt sett god och det finns närhet till service och kollektivtrafik. I arbetet presenteras fyra förbättringsförslag för att öka andelen gående inom Kungens kurva. Förslagen rör Dialoggatan, gångtunneln genom IKEA:s parkeringshus, Modulvägen och ICA:s parkeringplats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)