Gymnasieelevers motiv och behov av att konsumera samhällsnyheter : En kvantitativ studie om samhällskunskapselevers användning av sociala medier och deras konsumtion av samhällsnyheter

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att undersöka konsumtionen av samhällsnyheter hos elever i ämnet samhällskunskap på gymnasiet och om det finns ett samband till elevernas användning av sociala medier. Detta i syfte att granska och förbättra undervisningen i egenskap som samhällskunskapslärare. Den teori som ämnar att diskutera studiens analytiska frågeställningar är Blumler, Kantz och Gurevitch teori om användning och tillfredsställelse. Teorin menar att medieanvändare är aktiva i sina medieval och har ofta ett mål med sin användning. Studien är av tvärsnittsdesign och av kvantitativ karaktär. Respondenterna besvarade en enkät bestående av 15 frågor och detta resulterade i 86 svar. Studiens resultat visar att eleverna spenderar en begränsad tid på samhällsnyheter via sociala medier i jämförelse med deras konsumtion av samhällsnyheter via andra medier. De samhällsnyheter som intresserar eleverna är utrikes- och inrikesnyheter både via sociala medier och andra medier. Samhällskunskapsämnets roll i att uppmuntra eleverna till att ta del av samhällsnyheter är begränsad och det krävs ett gediget arbete för att väcka ett intresse, ett behov och en vana hos eleverna. Studiens slutsats är att utbildningen kan vara vägvisande till hur samhällsnyheter kan vara en nytta för den framtida samhällsmedborgare, både genom sociala medier och andra medier. Men att det är väsentligt att vara medveten om att det finns andra faktorer som påverkar elevernas konsumtion av samhällsnyheter, exempelvis uppfostran, filterbubblor och de individuella behoven. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)