Aktiva pojkar och passiva flickor : Genus i barnlitteratur

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Författare: Maja Eriksson; [2014]

Nyckelord: genus; barnlitteratur;

Sammanfattning: Syftet med min kandidatuppsats är att undersöka hur föreställningar om kön kommer till uttryck i barnlitteratur och på vilka sätt barnböckerna förhåller sig till traditionella normer och värderingar gällande kön och könsroller. Med utgångspunkt i fem populära barnböcker undersöks följande frågeställningar: Vilka roller tar personerna i boken och hur förhåller sig dessa roller till traditionella föreställningar om vad som är kvinnligt respektive manligt? Vad gör personerna i boken som kan tolkas som stereotypt respektive normbrytande? Vilka identiteter har personerna i boken, hur ser de ut, vad har de för kläder, leksaker och färger runt sig? Avslutningsvis kommer jag också att jämföra barnböckerna och diskutera likheter, skillnader, övergripande mönster, samt diskutera möjliga förklaringar till varför det ser ut som det gör.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)