Vad förväntar sig elever av ämnet slöjd?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Ida Nielsen; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Jag har undersökt elevers förväntningar på slöjdämnet och deras uppfattning om att dokumenterasitt arbete i slöjden. Jag har frågat elever vad deras förväntningar var på slöjdämnet, vad detycker om att ha slöjd och deras uppfattningar om att dokumentera sin arbetsprocess, vilket degör genom att skriva loggbok.Metoden jag använde mig av var kvalitativa intervjuer där jag intervjuade åtta stycken elever iårskurs 3 och 4. I min studie utgick jag från ett sociokulturellt perspektiv där utgångspunkten äratt lärande sker i samspel med andra människor. Eleverna jag valde att intervjua gick i två olikaklasser och kom från två olika skolor. Efter att analyserat materialet kom jag fram till atteleverna har en genomgående positiv uppfattning till slöjdämnet, men att dokumentationsdelenuppfattas som tråkig, jobbig och tidskrävande. Eleverna har förväntningar på att få tillverka sakeri slöjden, traditionella slöjdföremål som deras syskon och äldre släktingar också tillverkat islöjden. Ett par av eleverna nämner att slöjden är ett ämne där händerna används, till skillnadfrån engelska då hjärnan istället används. Således verkar det som att den traditionella bilden avpraktisk kontra teoretisk kunskap lever kvar, där de är varandras motpoler, och den ena är högreansedd än den andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)