Hur kan lärare på ett kreativt sätt arbeta för att motivera elevernas läs- och skrivlärande? – en undersökning grundad på intervjuer och observationer Arbetets art: Examensarbete i Lärarutbildningen VT 2009 didaktik

Detta är en C-uppsats från

Författare: Marianne Najjar; Vian Talusi; [2009]

Nyckelord: Undervisningsmetoder i l;

Sammanfattning: Våra frågeställningar är: • Hur arbetar lärarna för att motivera elevernas läs- och skrivlärande? • Vilka metoder och material använder lärarna för att hjälpa eleverna utveckla skriftspråket? • Varierar undervisningen för att fånga elevernas uppmärksamhet till skriftspråklig kunskap och i såfall hur?Metod Som forskningsmetod har vi valt att använda den kvalitativa. Vi har utfört intervjuer ochobservationer med olika lärare i olika klasser och på olika mångkulturella skolor. Dessa har vi valt attanvända för att kunna förstå hur lärarna tänker om och förstår sin skriftspråksundervisning. Vi har relateratvåra intervjuer och observationer till det verkliga vardagsarbetet där material, metoder, relevans ochkonkretisering är vårt centrala fokus kring det som lärarna använder sig av vid elevers läs- ochskrivlärande.ResultatMed hänsyn till de varierande intervjuerna samt observationerna vi deltagit i, har vi haft tillgång till att sehur lärare arbetar för att skapa varierande undervisningsmöjligheter för eleverna i deras läs ochskrivlärande. Lärarna lyfter fram vikten av att stötta elevernas läs- och skrivutveckling genom att skapaglädjefulla, lustfyllda samt fantasifulla verktyg och metoder både för den fysiska och psykiskalärandemiljön. Lärarna utgår från att skapa en positiv atmosfär kring läsandet och skrivandet där målet äratt väcka elevernas intresse, lust och nyfikenhet till skriftspråket. Utifrån intervjuresultaten ochobservationerna har vi kunnat dra den slutsatsen att det är av betydelse för elevernas skriftspråkslärande attläraren blir medveten om den variation av undervisningsmetoder man kan använda sig av i undervisningenav skriftspråket. Lärarna poängterar att man måste erbjuda olika metoder, material och redskap för attkunna fånga och tillgodose alla elever i ett klassrum oavsett deras kunskaper, nivåer, erfarenheter samtlikheter och olikheter. Utifrån vårt resultat av verkliga verksamheter och lärare som vi har intervjuat ochobserverat, är vår önskan att lärarstudenter, verksamma lärare och andra som läser vårt arbete ska fåbredare kunskap och förståelse för vikten av lust, motivation, stimulans, socialt samspel och variation iundervisningens arbetssätt med skriftspråket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)