Bilden som verktyg - en pedagogisk analys av bilder i läroböcker i historia

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Tommie Zetterlund; Morgan Sandblom; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: HuvudfrågaUppfyller bilder i läromedel pedagogiska kriterier?Metod och materialUndersökningen görs genom en kvantitativ innehållsanalys. Först definieras pedagogiska kriterier för bilder sompubliceras i pedagogiskt och informativt syfte. I huvudsak används kriterier framtagna av Rune Pettersson,Professor i informationsdesign vi Mälardalens Universitet. Dessa formas sedan till ett kodschema som användssom analysverktyg för att analysera bilderna. Totalt analyseras 369 bilder från epoken modern historia ­ 1900-talet fördelat på tre läroböcker i historia.ResultatSammanfattningsvis kan det konstateras att samtliga böcker ganska väl svarar mot de kriterier som uppställts vidgranskningen om man ser till befintlig teori om hur bilder bör vara för att vara lämpliga i informativasammanhang. Läromedelsförfattarna är alltså ganska bra på att använda bilder som pedagogiskt verktyg trots attdet inte alltid är pedagoger som väljer ut bilderna. Däremot har det visat sig, i enlighet med en granskning gjordav Skolverket, att det förekommer onyanserade och stereotypa bilder i läroböckerna som kan upplevas somkränkande eller diskriminerande av olika grupper av elever.Didaktiska konsekvenserResultaten visar att man kan vänta sig att bilderna i läromedel uppfyller vissa pedagogiska kriterier men att maninte kan förlita sig på att bilderna i läromedel ger eleverna en allsidig och nyanserad undervisning. Det är därförviktigt att man som huvudman, rektor eller lärare har ett kritiskt förhållningssätt. Speciellt när läromedel väljs utför undervisning eller används i undervisning. Läroboken utgör ingen garanti för att undervisningenöverensstämmer med värdegrunden. Det är viktigt att lärare och blivande lärare får tillfälle att utveckla sinförmåga att förhålla sig kritiska till de läroböcker som används samt bilder i dessa för att kunna upptäcka uttryckför diskriminering och kränkningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)