Interkulturalitet i religionskunskapsundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Sammanfattning: Avsikten med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med att skapa en meningsfull undervisning utifrån ett interkulturellt perspektiv i religionskunskap. Vårt intresse för det interkulturella perspektivet grundar sig i en strävan att förstå hur vi som människor kan få en större förståelse för varandra. Undersökningen baseras på en kvalitativ studie som riktar sig till ämneslärare i religionskunskap. Vi har intervjuat sex olika religionskunskapslärare från fyra olika skolor i södra Sverige, samt en skola i Mellansverige. Vi upptäckte under arbetets gång att lärarna inte var helt bekanta med det interkulturella arbetssättet. Trots detta arbetade samtliga utifrån ett förhållningssätt som stämmer väl överens med det interkulturella perspektivet. Detta genom att elevernas kulturella bakgrund och erfarenheter nyttjas. Resultatet visar även att vidare forskning kring interkulturellt arbetssätt i religionsundervisningen kan vara till stor nytta för lärares profession men även för elevernas utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)