Hur ledtidsstörningar påverkar tillgängligheten på material hos ITAB Shop Concept : En studie för att säkerställa att rätt material finns tillgängligt i rätt tid

Detta är en Master-uppsats från Logistik

Sammanfattning: ITAB Shop Concept är ett multinationellt företag som utvecklar, tillverkar, säljer samt installerar inredningskoncept och produkter till butikskedjor. En del av denna produktion innefattar tillverkning av kassadiskar, vilka består av komplexa produktstrukturer med hundratals ingående komponenter. På grund av att ITAB upplevde att komponenter saknades vid start av kassadiskmontaget, gavs uppdraget att undersöka orsakerna till detta. Studiens syfte var att kartlägga och analysera orsaker till störningar i ledtider som påverkar tillgängligheten på komponenter till monteringsavdelningen på ITAB Shop Concept Jönköping samt ge rekommendationer. Produktionen av kassadiskar var helt kundorderstyrd och produktionsplanering skedde med hjälp av affärssystemet Jeeves Universal. Metoden som användes var materialbehovsplanering, vilket innebär att planeringen av tillverkning och inköp baseras på kassadiskarnas produktstrukturer, lagersaldon och ledtider. ITAB producerade mellan 50-60 kassadiskar vid högsäsong och mellan 30-40 stycken vid lågsäsong. Vid insamlingen av dataunderlaget undersöktes tillverkningsorder som inte var startklara vid planerat startdatum. Detta gjordes genom daglig mätning, där samtliga tillverkningsorder inspekterades för att utläsa vilka komponenter som hade brist mot lager. Mätningarna visade att egenproducerade komponenter utgjorde drygt hälften av bristerna medan inköpta utgjorde ungefär en femtedel. Resterande brister berodde på så kallade fästelement, vilket är ett samlingsnamn för bland annat skruvar och muttrar. Dessa komponenter är lågvärdesartiklar och med hjälp av en bättre styrningsmetod skulle detta problemet kunna reduceras. Bättre rutiner för snabbinventering skulle behöva införas för att förhindra att minussaldon uppstår. Detta gäller inte enbart fästelement utan för samtliga artiklar i produktionen. För egenproducerade komponenter identifierades i vilka produktionsgrupper en störning i ledtiden först uppstod. För sex av dessa studerades rutinerna mer djupgående för att utreda varför störningar hade uppstått. De problem som identifierades var bland annat bristande rapporteringar och att data i Jeeves inte överensstämde med verkligheten. För två av produktionsgrupperna var den utförda arbetstiden mer än 50 respektive 80 procent längre än planerad. Detta medförde att planerad beläggning inte var tillförlitlig och operatörerna i dessa produktionsgrupper hade svårt att hinna med. För att förbättra detta och få en bättre planering bör regelbunden uppdatering av ställ- och stycktider utföras. Mätningarna visade även på tydliga felaktigheter mellan verkliga lagersaldon och de registrerade i Jeeves. En av anledningarna till detta var bristande rutiner vid kassationer. Då en kassation uppstod rapporterade operatören detta, men det kunde ta lång tid innan det noterades av produktionsplanerna på grund av hur planeringen i affärssystemet var uppbyggt. Eftersom produktionen var direkt kundorderstyrd innebar en kassation att en ny akut tillverkningsorder behövde släppas. Därför är det viktigt att dessa tidigt behandlas för att inte brist ska uppstå. Efter att en akutorder har släppts är det även viktigt att denna prioriteras i produktionen, vilket gjordes genom att produktionsledarna lämnade ut en lista till berörda produktionsgrupper. Detta skulle istället kunna göras med hjälp av Jeeves, eftersom systemet är försett med möjligheten att använda prioriteringskoder. Ett annat problem som identifierades i ett par produktionsgrupper var att körplanen som Jeeves utformat inte följdes. För plockning av material användes istället en lista baserad på när kundorder skulle vara klara. Detta medförde att material plockades samtidigt till monteringen och lackeringen, trots att lackering utförs innan montering. Därför bör truckförarna för kassadiskplocket följa körplanen för att säkerställa att material har plockats fram i rätt tidpunkt till respektive operation. För en av produktionsgrupperna var det svårt att följa körplanen och för att lösa detta behöver bättre förståelse för andras arbetsrutiner utvecklas hos personalen. Genom ett bättre samarbete mellan och inom produktionsgrupperna skulle det vara enklare för vissa produktionsgrupper att genomföra sitt arbete. För inköpta komponenter är det många variabler som påverkar och de problem som datainsamlingen påvisade var att inleveranser ofta blev stående i godsmottagningen. Detta medförde att materialet inte blev tillgängligt i affärssystemet även om det fysiskt fanns tillgängligt i produktionsanläggningen. En annan observation som gjordes var att material ofta beställdes till samma dag som det skulle användas i produktionen. Detta innebar att materialet behövde levereras i rätt tid från leverantörerna för att inte brist skulle uppstå. Eftersom ledtiderna för anskaffning av material var korta ställs större krav, något som inte återspeglades tillbaka på leverantörerna. Utifrån studiens resultat blev det tydligt att ITAB behöver fokusera mer på tillgänglighet av material. Därför kan det vara av intresse att undersöka huruvida det är ett felaktigt fokus i produktionen. Genom ITABs fokusering på leveransprecision och slutdatum uppstod suboptimering och operatörerna hade ingen helhetsuppfattning över tillgänglighet. Därför är det rimligt att fokusering på tillgänglighet och startdatum istället skulle skapa bättre balans i produktionen, vilket skulle kunna leda till ökad produktivitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)