Matsvinn ur ett hushållsperspektiv : En kvantitativ studie om livsmedelsinköp i webbutik respektive fysisk livsmedelsbutik

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Amanda Hellman; Jessica Hellstedt; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Matsvinn är ett problem i hela livsmedelskedjan och existerar både på internationell och nationell nivå. Då hushållen står för den största mängden genererat matsvinn ville vi undersöka om olika sätt att handla på, påverkar mängden matsvinn genom att jämföra digital mathandel, som är ett nytt växande fenomen, mot att handla i fysisk livsmedelsbutik. Syfte: Syftet var att jämföra matsvinn mellan hushåll som handlar flest livsmedel digitalt på MatHem och hushåll som handlar flest livsmedel i fysisk livsmedelsbutik. Metod: Kvantitativ metod användes i form av en webbenkät med 13 frågor. Deltagarna bestod av två oberoende grupper som rekryterades via bekvämlighetsurval. Totalt deltog 124 individer. Insamlad data analyserades i SPSS genom Chi-två test och Fisher-Freeman-Halton Test (signifikansnivå 5%) samt via Microsoft Office Excel för Mac där diagram utarbetades. Resultat: Ingen signifikant skillnad i mängd matsvinn påvisades mellan grupperna i avseende på livsmedelskategorierna: Frukt (p=0,905), Grönsaker (p=0,146), Bröd (p=0,208), Pålägg (p=0,478), Mjölkprodukter (p=0,388), Ägg (p=0,334), Ej tillagat fisk/kött/kyckling (p=1,000), Dryck (p=0,311) samt Tillagad mat (p=0,979). 98,3% av respondenterna som handlar på MatHem Instämmer helt och Instämmer delvis att de planerar sina inköp i förväg i jämförelse mot respondenterna som handlar i fysisk livsmedelsbutik där 73,4% Instämmer helt eller Instämmer delvis. Fishers-Freeman-Halton Test visar en signifikant skillnad (p=0,000) mellan urvalsgrupperna. De vanligaste anledningarna till matsvinn i båda grupperna var Sparade bortglömda rester och Mögel/luktar/smakar illa. Ingen signifikant skillnad påvisades mellan grupperna. Slutsats: Ingen signifikant skillnad påvisades i mängd matsvinn mellan urvalsgrupperna. Kunder från MatHem planerade dock sina inköp i signifikant högre grad än kunder i en fysisk livsmedelsbutik. Det fanns ingen signifikant skillnad gällande orsak till matsvinn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)