Rektorer och ungdomsbrotten : Om yrkesroll, kontroll och ansvar

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Författare: Moa Sputh; [2024]

Nyckelord: kontroll; prevention; ungdomskriminalitet; ansvar.;

Sammanfattning: Studien belyser vilken funktion rektorer anser sig ha till ungdomskriminalitet utifrån sin yrkesroll, samt vilket ansvar och funktion rektorer anser att skolan har gentemot ungdomskriminalitet. För att synliggöra och vidare analysera rektorers förhållningssätt har ett teoretiskt ramverk skapats med grund i Hirschis (1969) kontrollteori om sociala band. Studiens resultat bygger på kvalitativa epost-intervjuer och muntliga intervjuer med tolv rektorer. Den tematiska analys som genomfördes utifrån de tolv intervjuerna mynnade ut i två teman, kontroll och funktion. Även ämnen som samverkan och ansvar har under analysens gång visat sig vara viktiga delar för förståelsen av rektorernas utsagor. Studien synliggör hur rektorer ser på sitt arbete mot bakgrund av skolan som brottsförebyggande institution, samt vilka svårigheter och möjligheter som finns i rektorernas arbete avseende förhindrande av ungdomskriminalitet. Utifrån teorin om sociala band går det att finna att rollen som rektor innefattar en kontroll över skolans aktiva val i det brottsförebyggande arbetet, men också en maktlöshet i det brottsförebyggande och brottsagerande arbetet vilket skapar en frustration. Skolan kan vara en viktig aktör i ungas liv för att få dem att avstå från kriminalitet. Ansvaret för brottsförebyggande insatser i skolan är något som rektorer tolkar olika och därmed också i tolkningen av vilken kontroll skolan ska utöva utifrån de sociala banden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)