Gymnasieelever, nyheter och lärande : En intervjustudie om elevers relation till nyheter och dess samband med lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från

Sammanfattning: Samhällskunskapsämnet är brett och täcker flera olika områden. Denna uppsats försöker svara på frågor om hur elever som läser samhällskunskap på gymnasiet resonerar kring nyheter, samt kring nyheter och lärande. Studien har en teoretisk utgångspunkt i att det inte räcker med att ha förmåga och möjlighet. Man behöver även ha motivation, vilket kan appliceras på nyhetskonsumtionen i ett medielandskap med större möjligheter och utbud än tidigare. I studien har åtta elever från två gymnasieskolor med kursen samhällskunskap 2 i sin utbildning intervjuats efter en semistrukturerad intervjuform. Eleverna som intervjuades uppgav att de använder digitala verktyg som mobil och dator när de ska ta till sig nyheter. Där var även sociala medier en källa som var tydligt framträdande, dock ansåg flera att man behöver vara uppmärksam på källkritiken då det kan vara väldigt mycket information i sociala medier. Vidare ansåg eleverna att man kan lära sig mycket av nyheter om vad som händer i samhället och det fanns önskemål att detta även involveras i undervisningen i samhällskunskap. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)