Förskollärares användning av alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: I denna kvalitativa studie är syftet att undersöka hur förskollärare använder alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att bidra till inkludering, specifikt under samlingen samt hur det används i verksamheten i stort. I denna studie undersöks förskollärares användning av tecken som stöd och bildstöd. Syftet studeras med hjälp av två forskningsfrågor: Hur använder förskolläraren AKK som redskap för att inkludera alla barn i samling? samt Hur beskriver förskolläraren sitt arbete med AKK? Studien tar avstamp i Vygotskijs sociokulturella teori och utifrån det centrala begreppet inkludering. Inom vårt valda område har det inte bedrivits så mycket forskning med avseende på förskoleåldrar. Det finns främst internationell forskning som behandlar barn i äldre åldrar. Vi upplever en brist på nordisk forskning inom ämnet AKK och vår förhoppning är att delvis fylla det tomrum som i nuläget finns. De metoder som används för att samla in studien empiriska material är videoobservationer och intervjuer. Fyra förskollärare verksamma på fyra olika avdelningar och i två verksamheter observerades och intervjuades. Materialet består således i denna studie av en total omfattning på fyra observationer och fyra intervjuer. I denna studie visar de mest framträdande resultaten på att det är tecken som stöd som används i störst utsträckning bland förskollärarna. Det är också den form som de känner sig mest trygga inom. Samtliga förskollärare ser gärna mer utbildning inom olika former av AKK. Förskollärarna lyfter att tecken som stöd och bildstöd används för att tydliggöra utbildningen i förskolan, samt att arbete med AKK gör att alla barn, oavsett förutsättningar, ges samma möjligheter till utveckling och lärande. Utifrån studiens resultat och analys går det även att utläsa att förskollärares användning av AKK gör barnen inkluderade på ett eller flera sätt. Resultatet visar på likheter i hur AKK används, likväl skillnader på de olika förskolorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)