Skredriskanalyser med GIS-teknik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen i Kiruna

Sammanfattning: Målet med detta examensarbete var att inventera olika förekommande
skredriskmodeller som man kan utföra med hjälp av GIS-teknik, detta för att
sedan föreslå och implementera en modell för Vägverket Region Mitt för att
kunna lokalisera riskbenägna vägsträckor med avseende på skred.

Inom projektets ramar ingick att utifrån de befintliga databaser som finns
inom Vägverket Region Mitt utföra riskanalyser i GIS-programvaran ArcView
3.2 och tilläggen Spatial Analyst och Geoprocessing. I detta arbetssteg
gjordes också en analys av de befintliga databaserna med avseende på dess
ursprung och kvalitet för att vara medveten om på vilken nivå
analysresultatet kan användas.

Slutligen analyserades GIS-resultatet av geoteknikern Nenad Jelisic som har
många års erfarenhet av ras och skred inom Vägverket Region Mitt. Detta för
att kunna utröna om resultatet kan användas för att påvisa områden där
stabilitetsförhållanden bör uppmärksammas och om metoden kan vara ett stöd
för Vägverket Region Mitt i översiktliga planeringsprocesser såsom i
vägutredningar och förstudier.
ArcView och tilläggen Spatial Analyst och Geoprocessing lämpar sig för att
utföra översiktliga skredriskanalyser. Skredriskkartering med GIS-teknik kan
användas som ett verktyg för Vägverket, Banverket, kommuner och andra
organisationer för att få en snabb överblick över stora områden där det kan
finnas risk för ras och skred. Metoden kan fungera som ett stöd i
initialskeden av projekt (förstudier och vägutredningar). Karteringen pekar
ut områden där stabiliteten bör beaktas. Metoden innebär ekonomiska
besparingar då antalet fältbesök och geotekniska undersökningar minskas vid
initialskeden av projekt.
Vid översiktliga skredriskkarteringar med GIS-teknik behöver SGU:s
jordartsdatabas kompletteras med SGU:s fördjupade jordartstolkning för att
lokalisera eventuella djupare belägna förhållanden där skredbenägna
jordarter kan finnas. Ekonomiska kartans höjdkurvor med ekvidistans 5 m
rekommenderas för att generera ett bättre analysresultat. De höjddatabaser
som i dag tillhandahålls av LMV lämpar sig för översiktliga
skredriskanalyser och för att få bättre analysresultat behövs en bättre
höjddatabas.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)