Formativ bedömning i matematik : en kunskapsöversikt.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Denise Friberg; Moa Lagerström; [2018]

Nyckelord: Formative assessment; mathematics;

Sammanfattning: I följande kunskapsöversikt sammanställs och kartläggs forskningsområdet förformativ bedömning i matematik. Formativ bedömning syftar till att utveckla elevernas kunskaper genom att kontinuerligt i lärandeprocessen återkoppla till eleven och inte summera och gradera dennes kunskaper i slutet av ett moment. Formativ bedömning är ett välkänt fenomen som har haft stor spridning i både svenska skolor så som världen över. Studierna lyfter positiva och negativa aspekter av arbetet med formativ bedömning i allmänhet och med formativ bedömning i matematik i synnerhet. Studierna som presenteras i följande översikt diskuteras och kartläggs utifrån olika aspekter. Fokusligger på de nyckelstrategier som lyfts i och med formativ bedömning, alltså, tydliggöra mål och kunskapskrav, synliggöra lärandet, återkoppling, aktivera elever som lärresurser för varandra och aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess. Efter att fältet formativ bedömning i matematik har kartlagts följer en fördjupad analys i arbetet med just återkoppling och själv reglerat lärande. Slutsatser som kan dras i och med kunskapsöversikten är bland annat att arbetet med formativ bedömning är tidskrävande och att det är en undervisningsform som behöver etableras i verksamma praktiker innan det kan nå sin fulla potential.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)