Visuell identitet för band i musikbranschen : Processen bakom att skapa Marigolds visuella identitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

Sammanfattning: Föreliggande undersökning är ett exempel på hur visuella identiteter för musikband kan skapas. Musikbandet Marigold användes som exempel. Uppsatsen grundar sig i ett problem: Bandmedlemmarna upplever att deras nuvarande identitet inte längre stämmer överens med hur de själva vill uppfattas rent visuellt och har inte utvecklats i takt med deras musik, budskap och värdeord. Syftet med studien blev då att sammanställa ett grafiskt uttryck samt ett antal artefakter som överensstämmer med ovannämnda faktorer. Målet med det grafiska uttrycket samt artefakterna är att de ska utgöra grunden för Marigolds nya visuella identitet och effektivare kommunicera med målgruppen. Undersökningen följer en design-baserad forskningsstrategi där olika metoder har valts för att lösa forskningsproblemet. Föreliggande undersökning har använts sig av visuella analyser (på Marigold och andra musikband, gruppintervjuer (med Marigold) och fokusgrupp (med målgruppen). De olika metoderna gav underlag till framtagningen av det grafiska uttrycket och de olika artefakterna som sedan skulle lösa forskningsproblemet. Från undersökningen har det fastställts att visuella element som logotyp, typsnitt, färger, bildmanér (för still- och rörligbild) var viktiga element i musikbandets grafiska uttryck. Artefakter som togs fram var: 1 albumomslag, 3 singelomslag, bildmanér till still- och rörligbild, pressbilder, annonser på sociala medier samt designförslag på webbsida. De olika artefakterna valdes och utvecklades dels utifrån vad musikbandet själva efterfrågade, dels utifrån insamlad kunskap om andra aktörer i musikbranschen samt målgruppens attityder och åsikter. Hur en visuell identitet skall konstrueras beror på det enskilda fallets behov och problem. I Marigolds fall var det viktigt att skapa ett enhetligt grafiskt uttryck som stämmer överens med musikbandets musik, budskap och värdeord och att kommunicera till den tilltänkta målgruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)