Sökning: "Singaporemetoden"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Singaporemetoden.

  1. 1. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar förknippade med blockmodellen : En litteraturstudie om blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Olivia Rehnholm; Sara Ekedahl; [2023]
    Nyckelord :Singaporemetoden; blockmodellen; utmaningar; matematik; grundskolan;

    Sammanfattning : Blockmodellen är en metod som används i matematikundervisning för att utveckla elevers matematiska kompetens. Den är en del av Singaporemetoden som togs fram i Singapore på 1980-talet. Till följd av blockmodellens framgång har den fått en stor spridning internationellt och används även i den svenska skolan. LÄS MER

  3. 3. Tänkande skola, lärande nation : En kunskapsöversikt om Singaporemetodiken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annelie Kjellberg; Sandra Signäs; Emma Tegenmark; [2019]
    Nyckelord :Matematikundervisning; problemlösning; Singaporemetoden; TIMSS;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt presenterar vi resultat från internationell forskning om den matematikundervisning som har sitt ursprung i Singapores skolsystem. Vårt syfte är främst att vinna kunskap om de specifika metoder som används i undervisningen men vi har även som målsättning att kartlägga eventuella vetenskapliga belägg för Singaporemetodikens fördelar. LÄS MER