Den internationella samhällskunskapsboken : En tematisk läromedelsanalys av hur internationella relationer framställs i olika samhällskunskapsböcker

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Syftet med det här examensarbetet är att belysa, undersöka och försöka förklara hur internationella relationer framställs i olika samhällskunskapsböcker under två olika tidsperioder. Syftet är samhällskunskapsdidaktiskt eftersom det är meningen att läromedlet samhällskunskapsboken ska spegla samhället och den värld vi lever i under en viss tidsperiod. Det valda läromedlet är av stor betydelse för undervisningen i ämnet samhällskunskap. För att läromedlet ska kunna uppfylla de krav som ställs på undervisningen är det viktigt att välja det bästa läromedlet som svarar mot dessa undervisningskrav. Läromedelsanalysen av hur internationella relationer framställs i olika läroböcker under två olika tidsperioder är tematisk. Till min hjälp för detta examensarbete och undersökning har jag använt mig av fyra samhällskunskapsböcker från två olika tidsperioder och två kursplaner för ämnet samhällskunskap för dessa tidsperioder. Resultaten visar på att alla fyra läroböcker uppfyller respektive läroplans kriterier och riktlinjer. När jag ser till resultaten från den tematiska analysen jag gjort och relaterar dessa till när de olika läroböckerna skrevs så kan vi se att innehållet i lärobokstexterna förändras över tid beroende på vilka utrikespolitiska förhållanden som råder i världen. När jag relaterar resultaten till ”teaching controversial issues education” så visar dessa resultat på att det finns stora möjligheter för lärare i samhällskunskap att undervisa om aktuella händelser och kontroversiella samhällsproblem samt vikten av att lärare tränar elever på att diskutera ochförstå exempelvis olika internationella eller ideologiska perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)