Kan jag hjälpa dig med något? - En fallstudie om H&M-anställdas upplevda förutsättningar för motivation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Författare: Lovisa Järlström; Axel Nyblom; [2022]

Nyckelord: Social Sciences;

Sammanfattning: Detaljhandelslandskapet har under de senaste åren förändras på grund av digitaliseringens utveckling och då fysiska butiker står inför stora utmaningar kan motiverad personal ses som en allt viktigare resurs. H&M är en viktig aktör för den svenska detaljhandelsbranschen och denna studie syftar därför till att undersöka hur butiksanställda på H&Ms butiker upplever sina förutsättningar för att skapa motivation. Vidare ämnar undersökningen ta reda på hur digitaliseringens utveckling påverkat de anställdas motivation. För att genomföra studien hölls totalt nio semistrukturerade intervjuer med butikspersonal på H&M. Empirin har sedan analyserats med hjälp av Herzbergs tvåfaktorsteori samt McClellands tre-behovsteori. Resultatet visar på att de anställda på H&Ms butiker upplever brister i hur företaget arbetar för att de ska ha förutsättningar att skapa motivation. De slutsatser som kan dras utifrån studien är att det finns en diskrepans i H&Ms värderingar och hur de anställda upplever det dagliga arbetslivet. Vidare känner de sig inte sedda och menar att deras behov inte tillgodoses. Det finns bland annat en avsaknad av personlig interaktion med chefen samt av feedback vilket påverkar deras förutsättningar för att skapa motivation. Vad gäller digitaliseringens påverkan anser de anställda att det har bidragit till att effektivisera deras arbete. Det finns tendenser som visar att det indirekt kan påverka motivationen men generellt sett går det ej att konstatera att det skulle ha en särskild inverkan, det ses snarare som en naturlig del av utvecklingen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)