Mobilanvändandets påverkan på barns aktivitetsmönster : En kvalitativ intervjustudie utifrån vårdnadshavares upplevelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HHJ. CHILD

Sammanfattning: Människor i alla åldrar använder mobiltelefoner och sociala medier. I och med ökad tillgång till digitala medier är det viktigt att förstå vilka effekter detta har på barns aktivitetsmönster. Syftet med studien var att beskriva hur barns mobilanvändning påverkar deras aktivitetsmönster, baserat på vårdnadshavares upplevelser. Metoden som användes var kvalitativ design. Som urvalsstrategi valdes snöbollsurvalet. Deltagarna i studien bestod av fem kvinnliga vårdnadshavare, vars tioåriga barn använder mobiltelefoner dagligen. Datainsamlingen genomfördes med semistrukturerade intervjuer och databearbetningen utfördes utifrån en kvalitativ induktiv innehållsanalys. Resultatet visade att tioåriga barn fördröjer, glömmer bort eller undviker att utföra dagliga aktiviteter samt vanor och rutiner till följd av mobilanvändningen. Slutsatsen blev att barns mobilanvändning har en negativ påverkan på deras vardagliga aktivitetsmönster. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)