Som en blixt från klar himmel - En kvalitativ studie om företeelsen blixtkampanj ur ett organisationsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Den här studien syftar till att undersöka den relativt nya företeelsen blixtkampanj. Begreppet har under senaste tiden florerat i branschpress men saknas i den akademiska forskningen. Bristen av tidigare forskning kring begreppet har legat till grund för denna studies syfte. Studien ämnar att bena ut de karaktäristiska dragen hos en blixtkampanj och de bakomliggande förväntningar organisationer tillskriver blixtkampanjer. För att uppnå syftet med studien har fyra semistrukturerade djupintervjuer samt en komplementerande semiotisk bildanalys genomförts. I analysen analyserades resultaten av den insamlade empirin i relation till tidigare etablerade marknadsföringsstrategier. Genom detta kunde vi identifiera tre stycken karaktärsdrag som är typiska för en blixtkampanj. Vidare kunde vi också urskilja tre huvudsakliga syften bakom användandet av en blixtkampanj i en organisations marknadsföring. Vår slutsats blev att företeelsen blixtkampanj kan ses som en hybrid av tidigare marknadsföringsstrategier, som ett svar på dagens snabba digitala klimat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)