Barn och TV-såpor : - Sympatiserar och identifierar sig 11-12 åringar med rollfigurer i TV-såpor?

Detta är en Kandidat-uppsats från HLK, Ämnesforskning

Sammanfattning: Media av olika slag spelar allt större roll i dagens samhälle och påverkar barns lärprocesser på ett annat sätt än tidigare (Ihrskog, 2006). von Tetzchner (2005) skriver att av alla medier i dagens samhälle har TV störst inflytande eftersom den är en stor del av de ungas fritid. Nordlunds definition av en TV-såpa är att det är tätt mellan avsnitten, det finns ett visst antal huvudpersoner med någon typ av karaktärsdrag och en miljö som är bekant för tittaren. Handlingen rör ofta problem beträffande mänskliga relationer i vardagen (Nordlund, 2001). Idag använder sig barnen av bland annat TV-såpor för att få svar på sina frågor (Utbildningsradion). Syftet med vår undersökning är att ta reda på om 11-12 åringar sympatiserar och identifierar sig med rollfigurer i TV-såpor. Våra frågeställningar är: - Ser 11-12 åringar på TV-såpor? - Känner 11-12 åringar igen sig i rollfigurer i TV-såpor? - Påverkas 11-12 åringar känslomässigt av innehållet i TV-såpor? För att få svar på våra frågeställningar genomfördes en enkätundersökning i 14 klasser med barn i år 5 och 6 på två olika skolor, sammanlagt svarade 172 barn på enkäten. Större delen, 156 (90,7 %) av 172, av de respondenter som deltog i undersökningen uppger att de har sett eller ser på en eller flera TV-såpor. Vidare visar resultatet att ett stort antal 11-12 åringar känner igen sig, sympatiserar och identifierar sig med rollfigurer i TV-såpor. Om man är pojke eller flicka, visar endast en marginell skillnad. Skolan kan använda TV-såpor som ett pedagogiskt verktyg exempelvis genom att visa episoder från TV-såpor och utifrån dem skapa diskussioner och låta barnen dramatisera olika händelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)