Arbetsterapeuters erfarenheter av kognitivahjälpmedel för barn med neuropsykiatriskafunktionsnedsättningar : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) ochAutismspektrumtillstånd (AST) är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som påverkarbarn i deras vardagliga aktiviteter. Diagnoserna ger svårigheter i tidshantering, planering ochinitiera aktiviteter. Arbetsterapeuter jobbar med interventioner som ökar delaktighet ochsjälvständighet i aktiviteter. Kognitiva hjälpmedel är en intervention för att stödja barn iaktivitetsutförande och få en struktur på vardagen. Det finns bristande forskning som rörmålgruppen och det saknas rekommendationer för hjälpmedel. Syfte: Syftet är att beskrivaarbetsterapeuters erfarenhet av hur kognitiva hjälpmedel påverkar delaktighet ochsjälvständighet för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Metod: I studien haren kvalitativ intervjustudie med ett bekvämlighetsurval används. För att beskrivaarbetsterapeuters erfarenheter har semistrukturerade intervjuer genomförts med åttaarbetsterapeuter som har erfarenhet av att jobba med barn med ADHD och AST. Data haranalyserats med kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Resultat: Intervjuerna visaratt hjälpmedel är ett bra verktyg för att öka barns delaktighet och självständighet i vardagen.Barnets nätverk är en viktig del vid interventioner för att ge ett bra resultat, likaså är barnetsmotivation avgörande. Slutsats: Studien visar att hjälpmedel är viktiga för delaktighet ochsjälvständighet för barn med NPF. Hjälpmedel visar på en ökad delaktighet ochsjälvständighet där barn klarar aktiviteter själva i en högre grad. Men andra typer av insatserutgör också en stor del av det arbetsterapeutiska arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)