Naturlig interaktion i naturlig miljö : En heuristisk utvärdering av videosamtalstjänsten Gather som lärplattform

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Datavetenskap

Författare: Caroline Gustafsson; Michaela Mattsson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I och med med coronapandemins utbrott år 2020 har allt mer undervisning världen över övergått till att genomföras på distans. För detta syfte används ofta videosamtalstjänster såsom Zoom och Microsoft Teams. Ett annat alternativ är videosamtalstjänsten Gather, där användaren även kan röra sig runt i en virtuell 2D-miljö med en avatar. Rapportens syfte var därför att utvärdera Gathers användbarhet i egenskap av lärplattform. Frågeställningen som skulle besvaras var: Vilka för- och nackdelar finns det med Gather utifrån denna utvärdering? Metoden som användes var en heuristisk utvärdering för lärplattformar, där varje heuristik utvärderades var för sig. Fördelarna som identifierades var naturlig interaktion och miljö, varierade och anpassningsbara resurser, enkel och intuitiv design samt utförlig dokumentation. Nackdelarna som identifierades var i sin tur saknade eller bristfälliga funktioner, onaturlig rörelse i rummet samt överväldigande möjligheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)