Nationella prov i två EU-länder - en jämförelse mellan Sverige och Frankrike

Detta är en Magister-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: I föreliggande undersökning studeras och jämförs elevtexter skrivna i samband med storskaliga prov i de två EU-länderna Sverige och Frankrike. Detta övergripande syfte koncentreras till en jämförelse med avseende på det innehållsliga djupet i texterna. Materialet består av tre svenska och tre franska elevtexter vilkas innehåll studeras med hjälp av en metod för mikro- och makroanalys av texter. För att åskådliggöra de innehållsliga nivåerna i respektive text används en grafisk representation i form av tankekartor. Ytterligare en frågeställning som utreds i denna uppsats är huruvida själva metoden att studera innehållsliga nivåer i texter via studium av mikro- och makrotema kan anses fruktbar. Resultatet visar att såväl de svenska som de franska elevtexterna har ett jämförbart innehållsligt djup men det är tydligt att eleverna i de två länderna går tillväga på olika sätt när det formulerar sitt innehåll. De franska elevernas texter är nära kopplade till källtexterna och följer en mer likartad mall vad gäller uppbyggnad. De svenska elevernas texter är även de kopplade till källorna men är friare i sitt förhållande till dessa. De svenska eleverna uttrycker även i viss mån personliga åsikter på övergripande nivå vilket inte sker i de franska elevernas texter. Frågan om huruvida metoden att undersöka innehållsligt djup med hjälp av mikro- och makroanalys besvaras med att metoden fungerar då den förtydligar de innehållsliga delarna i texter. Vid en bedömning av textens innehåll måste metoden dock kompletteras av en sammanfattande värdering av innehållet som helhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)