Vardagsteknik på förskolegården

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie undersöker vilka möjligheter att erfara vardagsteknik som förskollärarna erbjuder barnen på förskolegården samt hur förskollärare beskriver att de undervisar om vardagsteknik på förskolegården. För att kunna besvara studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: i vilka situationer och hur används förskolegården för att synliggöra vardagsteknik för barnen?, vilka svårigheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården? samt vilka möjligheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården?. Studien tar avstamp i det sociokulturella perspektivet där intellektuella och fysiska redskap, scaffolding och den proximala utvecklingszonen är centrala begrepp. För att generera svar på forskningsfrågorna har en kvalitativ metod tillämpats, med inspiration från den etnografiska forskningsansatsen, där både observationer och intervjuer av fyra respondenter legat till grund för en tematisk analys. Resultatet redovisas i tre teman: undervisningssituationer, medvetenhet och balans. Resultatet synliggör hur undervisningen främst sker i spontana situationer där förskolegården bidrar till stora möjligheter att undervisa vardagsteknik, men att tekniken ofta glöms bort eller bortprioriteras framför andra ämnen. Vidare visar resultatet att en okunskap inom teknik riskerar leda till att teknikundervisningen går förlorad, men med god didaktisk kunskap och ämneskunskap ökar möjligheterna till att undervisa vardagsteknik på förskolegården då teknik finns överallt. Dessutom visar resultatet att förskollärarna upplever det viktigt att finna balans mellan att gå in och stödja barnen i utforskandet av vardagsteknik kontra att ta ett steg tillbaka och låta barnen utforska på egen hand. Möjligheten till lärande riskerar dock att gå förlorad om barnen får utforska på egen hand, då undervisning endast kan ske med en förskollärare närvarande. I studiens avslutande del diskuteras resultatet utifrån de formulerade frågeställningarna i relation till tidigare forskning och studiens teoretiska analysbegrepp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)